Jak zvýšit výkon a výsledky firmy personalistikou?
07.11.2011 11:57
V poslední době jsme v různých společnostech napříč Slovenskem, Českem i jinde, udělali zajímavé zjištění: personalistika může relativně nejrychleji pomoci firmě z problémů! Kdo je tedy personálně osvícený manažer a co by měl znát? Co je personální marketing?
Standardní model je ten, že personalista dostane zadání: „Sežeň tři obchodníky.“ Často až v situaci, kdy mají být splněné prodejní ukazatele. Zpravidla nějak máme ve firmě nastavený profil pracovních míst, někdy jsou i pojmenované kompetence, provádíme i hodnocení pracovníků. Ale jak to využít tak, aby nejcennější zdroj byl využíván a plánován podle situace na trhu? Změřeno metodou modelu excelence je zpravidla ve společnostech největší rozdíl mezi tím, co by tam mělo být a co ve společnosti je právě u kritéria LIDSKÉ ZDROJE.
Tak tedy majitelé firem pozor! Takto to po personalistech chtějte:
1. Vytvořte mi personální přehledný systém
- na každou pracovní pozici
- co dělá za činnosti
- jaké k tomu potřebuje kompetence a jak se to změří
- jak z toho vytvořit lákavý inzerát a kritéria pro výběrové řízení
- po výběrovém řízení plán adaptace:
- kdo a co, jak dlouho bude uchazeče učit na zaškolovacím „kolečku“ a jak změříme, zda se to naučil
- jak bude vypadat zpětná vazba a zpráva o adaptačním kolečku od uchazeče na naše školitele, na naši firmu, jak ji vidí
- jak bude vypadat hodnocení a sebehodnocení pracovníků po přijetí
2. Naučte všechny články řízení (od TOP až po mistry) základním personálním dovednostem
- motivace, hodnocení, sebehodnocení, delegování a plnění úkolů s ohledem na cíl
Role špičkového personálního manažera tak dostává nový rozměr a nabývá na významu. Rozšíření personálních kompetencí a nároků bez podpory však často ve stávajícím obsazení personálních útvarů není možné. Zpětnou vazbou od personalistů jsme hledali vybalancovaný způsob, jak splnit několik cílů:
- poskytnout personálnímu managerovi pádné důkazy o přínosu společnosti TOP management a podporu sestavování strategie společnosti
- poskytnout pro personálního managera argumenty a praktické výstupy pro zlepšení podnikatelské úspěšnosti společnosti
- definovat jednoduchý soubor personálních kompetencí s provazbou na personální systém (metodiky co každý vedoucí potřebuje a de v systému to najde)
- takticky „změřit“ míru využití systému
- dodat důležitost personálního manažera v celém systému.
Takto vybavený a pracující personalista přináší Vaší společnosti ten největší přínos. Náměty a příklady z praxe lze najít i na Salonech dalšího vzdělávání nebo na webu www.intenziva.sk.